Neden Bu Kadar Duygusalım? - HicrettaylaN

Neden Bu Kadar Duygusalım?

HicrettaylaN
10 Dakika
Neden Bu Kadar Duygusalım?

İnsan duygularının ardındaki bilim endişe vericidir. Bazıları duyguların etrafımızdaki dünyaya karşı biyolojik olarak yönlendirilen tepkiler olduğuna ve insanların hayatta kalmasına yardımcı olmak için evrimleştiğine inanıyor.

Pek çok duygu, kültür ve habitat genelinde evrensel gibi görünüyor ve hatta insan olmayan hayvanlarda bile ortaya çıkıyor.

Örneğin yunuslar ve orkalar oyunbaz, yalnız, neşeli ve sevecen görünürler. Fillerin derin sevinç ve üzüntüyü ifade ettiği gözlemlenmiştir. Babunlar depresyona girebilir. Domuzlar terörle doldurulabilir. Fareler sıkıntılı olduklarında birbirlerinin yardımına koşabilirler. Ve balıkların stresi azaltmak için okşama aradıkları biliniyor.

Ancak duygu araştırmacısı Lisa Feldman-Barrett, duyguların doğuştan gelen bir yapıya sahip olduğu teorisini karmaşıklaştırdı . Onlarca yıl süren araştırmasında Dr. Feldman-Barrett, duygusal tepkilerin deneyimlerimize ve sosyal bilgimize dayanarak öğrenildiğini buldu.

Fazla duygusal olabilir miyiz?

Fazla duygusal olabilir miyiz?
Fazla duygusal olabilir miyiz?

Çocukluğumuzdan başlayarak çoğumuz duygularımızın kötü olduğu mesajını alırız. Kızgın olduğumuzda bize “sakin olmamız” söyleniyor, üzgün olduğumuzda ise “O kadar da kötü değil” deniyor.

Sonuç olarak duygularımızı bastırmayı öğreniriz; özgünlükten yoksunluk, kopukluk, zihinsel sağlık sorunları ve fiziksel sağlık sorunlarıyla dolu karanlık bir yeraltı dünyası yaratırız.

Her ne kadar “aşırı duygusal” olduğumuzdan endişe duysak da, duygularımızı görmezden gelmek veya bastırmak bizi yanlış yola sürükleyebilir.

Duygularımız hayatımızı yönlendirmemize yardımcı olabilecek önemli ipuçları sunar ve:

  • Sağlıklı ilişkiler kurun
  • Değerlerimize göre yaşayın
  • Hedeflerimize ulaşmak
  • Refahı geliştirin

Bu açıdan bakıldığında duygularımıza erişmeye, onları ifade etmeye ve düzenlemeye yönelik araç ve becerileri geliştirmek mantıklıdır.

Ancak kişi bu araçlara ve becerilere sahip olmadığında “fazla duygusal” olarak etiketlenebilir ve ilişkilerine ve yaşam hedeflerine zarar verecek şekillerde tepki verebilir.

Dahası, bir kişide şunlar gelişebilir:

  • Uykusuzluk hastalığı
  • Artan çatışma
  • Motivasyon eksikliği
  • Aşırı paylaşım
  • Savunmacılık
  • Fiziksel ağrılar ve ağrılar
  • Ağırlıktaki değişiklikler
  • Kişisel bakımda zorluk

Aşırı duygusal olmanın 8 olası nedeni

Aşırı duygusal olmanın 8 olası nedeni
Aşırı duygusal olmanın 8 olası nedeni

Hormonal değişiklikler

Hormonlarınızın doğal gelgitleri, ruh halinizde ve duygusal hassasiyetinizde değişikliklere neden olabilir.

Üreme çağındaki kadınların %3-8’ini etkileyen adet öncesi disforik bozukluk (PMDD) durumunu ele alalım. Hormonlardaki döngüsel değişim, adet döneminizden bir hafta kadar önce şiddetli sinirlilik, depresyon ve kaygıya neden olabilir ve adet başladıktan sonra ortadan kaybolabilir.

Ruh sağlığı koşulları

Akıl sağlığı koşulları kişinin duygusal durumuyla iç içe geçer ve bu da duyguların büyümesine veya duygularınızı yönetmede zorluklara yol açabilir.

Öfke, üzüntü, korku ve hatta sevinç gibi duygular yoğunlaşabilir ve bunaltıcı olabilir.

Stres

İş, okul veya evdeki zorlukların yanı sıra yaşamdaki geçişler ve diğer stres etkenleri ruh halinizi etkileyebilir ve normalden daha duygusal hissetmenize yol açabilir.

Stres aynı zamanda dayanıklılığınızı azaltabilir ve küçük zorluklarla bile başa çıkmanızı zorlaştıran bir bunalmışlık hissi yaratabilir.

İlaç tedavisi

Bazı ilaçların ruh halinizde değişikliklere neden olabilecek yan etkileri vardır. Bunun duygusal bir değişimin nedeni olabileceğini düşünüyorsanız, reçetenizi yazan doktorunuza hemen bildirin.

İlişki sorunları

Aşık olmak, bir ilişkiye başlamak ya da bitirmek, bir partnerle yaşamda ilerlemek ya da bekar olmak ve bir ilişki aramak, bunların her biri duygusal çalkantıların üreme alanı olabilir.

Feromonlar, hormonlar, ayna nöronlar ve kırılganlık, güven, çatışma ve cinsiyet kimliği gibi diğer faktörler, duygusal durumunuzu etkilemek için etkileşime girebilir .

Uyku eksikliği

Uyku, fiziksel ve zihinsel sağlığınız için çok önemlidir. Bir saat kadar az uykuyu kaybetmek ruh halinizde, enerjinizde, konsantre olma yeteneğinizde ve duygularınızı düzenleme kapasitenizde düşüşe neden olabilir.

Travma

Bir olay veya deneyim merkezi sinir sisteminizi zorladığında ve uyaranlara tepki verme şeklinizi değiştirdiğinde buna travma denir. Travmatik bir deneyimin etkileriyle başa çıkmaya çalışan kişiler, durumla orantısız görünen duygusal tepkiler gösterebilir.

Üstelik öfke, utanç, sinirlilik gibi duygular da travma sonrası stres bozukluğunun belirtileridir.

Mizacınız

Genetiğiniz, deneyimleriniz ya da her ikisinin bir karışımı olsun, hassas ve duygusal bir insan olabilirsiniz. Şekil değiştirmeye veya olmadığınız biri olmaya çalışmanıza gerek yok; kim olduğunuzu ve onunla birlikte gelen hediyeleri kucaklayın.

Duygularınızla baş etmenin 8 yolu

Duygularınız karşısında bunaldığınızda şu soruyu sormak isteyebilirsiniz: ” Bu kadar duygusal olmayı nasıl bırakabilirim? ”

Ancak bu soruyu yeniden çerçevelemeyi düşünelim. Konuya yaklaşmanın bir başka yolu da duygularınızı nasıl deneyimleyeceğinizi, onlardan ders almayı, enerjilerini sağlıklı yollara yönlendirmeyi ve büyüyüp girdap haline geldiklerinde devrilmemeyi öğrenmektir.

Aşağıda duygularınızla baş etme pratiği yapabileceğiniz 8 yol bulunmaktadır.

DUR

Her şey sırayla. Aşağıdaki yöntemlerden herhangi birini denemeden önce, temel ihtiyaçlarınızın karşılanıp karşılanmadığını kendiniz kontrol edin. Bunu, şu anlama gelen ASYY kısaltmasını hatırlayarak yapabilirsiniz :

  • Sinirli
  • Yalnız
  • Yorgun

Bir süredir yemek yemediyseniz kendinizi besleyin. Patronunuza kızgınsanız, bu duygunun dağılmasına izin verin. Kendinizi yalnız hissediyorsanız bir arkadaşınıza ulaşın. Ve eğer yorgunsan biraz dinlen.

Bir amaç duygusuyla bağlantı kurun

Bir amaç duygusu, hayata bir yön verebilir ve duygularınız bunaltıcı hale geldiğinde bir şamandıra görevi görebilir.

İster profesyonel bir hedef, ister etik kurallar, ister güçlü bir değerler dizisi olsun, bir amaca sahip olmak, stresin etkilerini tamponlayabilir ve zor deneyimlerden kurtulmanıza yardımcı olabilir.

Meta-duygularınızı keşfedin

Meta-duygu, başka bir duyguya yanıt olarak ortaya çıkan bir duygudur. Bunun bir örneği, bir iş toplantısında gözyaşı döktükten sonra utanmaktır.

Meta-duygular, duygusal deneyimlerimizi nasıl anlamlandırdığımız hakkında önemli bilgiler sunar.
Çocuğunuza kızdığınız için kendinizi suçlu hissediyorsanız , bu suçluluk duygusu öfkenizin nereden geldiğini ve onu nasıl yönetmek istediğinizi keşfetmeniz için bir ipucu sağlar. Öfkenizin, siz küçükken sıklıkla öfkeyle patlak veren ebeveyninizin öğrenilmiş bir davranışından kaynaklandığını fark edebilirsiniz. Veya çocuk bakımı görevlerinizden bunaldığınızı ve daha fazla yardıma ihtiyaç duyduğunuzu keşfedebilirsiniz.

Neden böyle hissettiğinize dair sayısız olasılık olsa da meta-duygular, kendinizi tanımanıza ve duygusal tepkileriniz konusunda farkındalık oluşturmanıza yardımcı olabilir.

Duygusal zekanızı (EQ) geliştirin

Duygusal zeka veya EQ, duygularınızı bilme, düzenleme ve ifade etmenin yanı sıra başkalarının duygularını tanıma ve bunlara ustaca yanıt verme yeteneğinizi ifade eder.

Duygularınızı yönetme yeteneği, daha iyi zihinsel sağlık, hafıza ve refahla ilişkilendirilmiştir. Bu öğrenilebilir ama pratik gerektirir.

İnsanlar şunları yapmaya teşvik ediliyor:

  • Kendilerindeki ve başkalarındaki duyguları tanımak
  • Duygularının kökenini anlayın
  • Duyguları spesifik bir şekilde etiketleyin
  • Duygularını çevrelerine uygun şekillerde ifade etme
  • Duygusal tepkilerini düzenleyin

Zor duyguların yüzeye çıkmasına izin verin

Bu başlangıçta mantığa aykırı gelse de, duygularınızı kabul etmek ve bunları deneyimlemek için kendinize izin vermek aslında zor ve acı veren duyguların etkisini azaltabilir.

Dahası, duygularını kabul eden kişilerin daha az depresif ve kaygılı oldukları ve hayatlarından daha memnun oldukları görüldü.

Bunu yapmak için duygularınızı okyanustaki dalgalar gibi hayal etmeyi deneyin. Kendi başlarına yükselirler, zirveye çıkarlar, düşerler ve geçerler. Bu nedenle zorlu ve yoğun duyguların sizi ele geçirdiğini hissettiğinizde durun, yavaşlayın ve kendinize şunu söyleyin:

  • Hissediyorum…. (boşluğu doldur)
  • Zararı en aza indireceğim
  • Bu geçecek

Tersine, duygularınızı bastırmak veya içsel duygularınızın dışa yansımasını engellemek, fiziksel ve psikolojik sağlığınızı tehlikeye atabilir. Başka bir deyişle, bir duyguyu bastırmak onu ortadan kaldırmaz. Bunun yerine içeride kalarak daha fazla acıya ve acıya neden olur.

Günlüğünüze yazın

Günlük tutmak, “ruhunuzun fısıltılarına” kulak vermenin yapılandırılmış bir yoludur. Günlüğe kaydetmenin doğru bir yolu yok . Hakkında yazabileceğiniz tema örnekleri şunları içerir:

  • Günlük hayat
  • Rüyalar
  • Anlamlı karşılaşmalar
  • Senkronize olaylar
  • Şükran deneyimleri
  • Stres etkenleri

Farkındalık pratiği yapın

Bugün dünyanın zirvesinde olabilirsiniz, yarın ise en derin, en karanlık çukurun dibine düşmüş gibi hissedersiniz. Çukurun içindeyken sanki sonsuza kadar orada kalacakmışsınız gibi hissedebilirsiniz. Ve hayatınızın tüm parçalarının nasıl bir araya geldiğini anlamak çok zor.

Alan Watts bir keresinde bu olguyu “ Çinli çiftçinin öyküsünü” anlatırken anlatmıştı . ”

Şöyle dedi: “ Doğa, muazzam karmaşıklığa sahip entegre bir süreçtir ve içinde olup bitenlerin iyi mi yoksa kötü mü olduğunu söylemek gerçekten imkansızdır; çünkü talihsizliğin sonucunun ne olacağını asla bilemezsiniz; ya da iyi şansın sonuçlarının ne olacağını asla bilemezsiniz. ”

Farkındalık uygulaması, hayatın iniş ve çıkışlarıyla birlikte akmanıza olanak tanır. Bunu, meditasyona zaman ayırarak veya hatta gün boyunca vücudunuzdaki düşüncelerinizi, duygularınızı ve hislerinizi kontrol etmek için zaman ayırarak yapabilirsiniz. Bunu şefkatle yapın.

Duygularınızı keşfetmek için bir terapistle konuşun

Şu an nasıl hissediyorsun? İnsanların hissedebileceği 27 farklı duyguyu birbirinden ayırmak zor olabilir . Birbirinden farklı şekillerde bir araya gelerek iç dünyanızı renklendiren 27 eşsiz rengin yer aldığı bir damak tadı hayal edin.

Terapistiniz, yüz yüze veya çevrimiçi olarak , duygularınızın köklerini anlamak, onları spesifik bir şekilde nasıl tanımlayacağınızı öğrenmek ve bunaltıcı hissetmeye başladıklarında bunları yönetmek ve başa çıkmak için araçlar geliştirmek için sizinle birlikte çalışabilir.

Bir kelime

Duygularımızı anlamak ve yönetmek zihinsel sağlığımızın çok önemli bir parçasıdır. Bu yolculukta profesyonel desteğin gücüne inanıyoruz.

Kendinizi duygularla veya bunların yaşamınız üzerindeki etkileriyle mücadele ederken bulursanız, ruh sağlığı uzmanlarından oluşan ekibimiz yardıma hazırdır. Terapinin duygularınızı daha iyi anlamanıza, ifade etmenize ve düzenlemenize nasıl yardımcı olabileceğini keşfetmek için bizimle bağlantı kurun.

Yazar HicrettaylaN Blogger/Web Design
Takip Et
Çoğumuz hayatımızı yönetmenin günlük akışına o kadar kapılıyoruz ki bazen kayboluyoruz. Hayatın hamster çarkı asla durmaz ve siz farkına varmadan haftalar, aylar ve yıllar uçup gider. Hayatınız için önemli olan şeylere odaklanın, ve yaşamınızı zenginleştirmek için çalışın. Teknoloji ve Web Tasarım benim mutluluk listemdeki kutuları işaretlemede en başta gelmektedir. Bazı harika ipuçları, deneyim, fikir ve diğer bloglardan öğrendiklerimi paylaşarak, insanların hayatlarında bir fark yaratmayı umuyorum.
Sizde Yorum Yapın

Sizde Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir