Neden Uyuyamıyorum? - HicrettaylaN

Neden Uyuyamıyorum?

HicrettaylaN
HicrettaylaN 146 Okuma 1 Yorum
5 Dakika
Neden Uyuyamıyorum?

Uykuya dalmakta veya uykuda kalmakta sorun yaşıyorsanız, yalnız değilsiniz. Tüm yetişkinlerin neredeyse yarısı horluyor ve üçte birinden fazlası tipik bir gecede 7 saatten az uyuduklarını bildiriyor. Tüm bu savrulmaya ve dönmeye neden olan nedir? Uykuya dalmakta, uykuda kalmakta veya çok erken uyanmakta sorun yaşamanızın birkaç farklı nedeni olabilir.

Uykusuzluk

Uykusuzluk
Uykusuzluk

Uykusuzluk, genel uyuma veya uykuda kalma zorluğunu ifade eder. Ara sıra uykusuz geceler uykusuzluk yaşadığınız anlamına gelmez. Bu zaman zaman herkesin başına gelir. Ancak bu size daha sık geliyorsa, kısa süreli veya kronik uykusuzluğunuz olabilir.

Bazen insanlar hayatlarının stresli zamanlarında kısa süreli uykusuzluk geliştirirler – örneğin, boşanma sürecindeyseniz veya işte büyük bir son tarih için baskı altındaysanız. Uzun bir yolculuktan sonra jet gecikmesi nedeniyle kısa süreli uykusuzluk da yaşayabilirsiniz, bu tür uykusuzluk 3 aya kadar sürebilir.

Kronik uykusuzluk, uykuya dalmakta veya uykuda kalmakta zorluk çekmek veya en az 3 ay boyunca uzun bir süre boyunca “onarıcı olmayan” uyku (sabah uyandığınızda kendinizi yenilenmiş hissetmenize neden olmayan hafif bir uyku) yaşamak olarak tanımlanır. Kronik uykusuzluğu olan kişiler genellikle gündüz uykululuk, yorgunluk, sinirlilik, depresyon, konsantre olma zorluğu ve gün içinde yapmaları gereken görevleri yapmada bozulma gibi semptomlara sahiptir.

Kronik uykusuzluğa ne sebep olabilir?

  • Yatmadan hemen önce kafein oralkol tüketmek, akşam geç saatlerde egzersiz yapmak, düzensiz bir uyku programını takip etmek (hafta boyunca kaçırılan uykuyu “yakalamak” için hafta sonları geç uyumak gibi) ve yatağınızı iş ve elektronik cihazlar gibi uyanık aktiviteler için kullanmak gibi kötü uyku hijyeni ve alışkanlıkları
  • Travma sonrası stres gibi stres bozuklukları da dahil olmak üzere uzun süreli stres
  • Anksiyete, depresyon ve bipolar bozukluk gibi ruh sağlığı koşulları
  • Fiziksel hastalıklar ve ağrı durumları
  • Nörolojik bozukluklar, örneğin, Alzheimer hastalığı olan insanlar genellikle uykularında kesintiler yaşarlar.
  • Antidepresanlar, tansiyon ilaçları ve astımı tedavi etmek için ilaçlar gibi bazı ilaçların yan etkileri

Ayrıca kronik uykusuzluğa yol açmak için etkileşime giren bu faktörlerden birkaçına sahip olabilirsiniz. Diğer bozukluklar da uyku bozukluklarına neden olabilir ve uykusuzluğa katkıda bulunabilir.

Uyku Apnesi

Uyku Apnesi
Uyku Apnesi

Yüksek sesle horlarsanız ve yenilenmiş hissetmemiş hissederseniz, uyku apneniz olabilir. Uyku apnesi olan kişiler, uykuları sırasında, bazen gece boyunca yüzlerce kez, tekrar tekrar nefes almayı bırakırlar. Bu durum ABD’de 22 milyondan fazla insanı etkiliyor ve yüksek tansiyon ve diğer kardiyovasküler sorunların yanı sıra işte düşük performans ve kaza riskinin artması gibi diğer ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Huzursuz Bacak Sendromu

Huzursuz Bacak Sendromu
Huzursuz Bacak Sendromu

Bazen bacaklarınızda ağrı, zonklama, kaşıntı veya çekme gibi rahatsız edici hisler ve onları hareket ettirmek için karşı konulmaz bir dürtü hissediyor musunuz? Huzursuz bacak sendromunuz (RLS) olabilir. Bu semptomlar geceleri ve uzanırken kötüleşebilir, bu da genellikle uyandıktan sonra uykuya dalmayı veya tekrar uykuya dalmayı zorlaştırır.

Sirkadiyen Ritim Uyku Bozuklukları

Sirkadiyen Ritim Uyku Bozuklukları
Sirkadiyen Ritim Uyku Bozuklukları

Sirkadiyen ritimler, uyku-uyanıklık döngünüzü düzenleyen vücudunuzun iç saatinin bir parçasıdır. Sirkadiyen ritim uyku bozuklukları, uyku programınız vücudunuzun ihtiyaç duyduğu şeyle eşleşmediğinde ortaya çıkar. Örneğin, düzenli olarak gece çalışmanızı ve gündüz uyumanızı gerektiren vardiyalı işler yapıyorsanız, müsait olduğunuz süre boyunca uykuya dalmakta zorlanabilir ve işte uykulu hissedebilirsiniz.

Bazı durumlarda, vücudunuzun saati standart 24 saatlik uyku-uyanma döngüsünden biraz farklı ayarlanabilir. Örneğin, gençler genellikle gece kuşlarıdır, gece yarısından sonra uykuya dalarlar ve sabah geç saatlerde uyumaya meyillidirler (okul programlarıyla iyi çalışmayan bir şey). Aksine, yaşlı yetişkinler genellikle “ileri uyku evresi bozukluğu” yaşarlar, yani şafaktan önce uyanmaya ve oldukça erken uykuya dalmaya meyillidirler.

Ne Zaman Doktora Görünmelisiniz?

Uyku uzmanları, çoğu yetişkinin optimum sağlık için gecede 7-8 saat restoratif uykuya ihtiyaç duyduğu konusunda hemfikir olsa da, herkes aynı değildir. Bazı insanlar doğal olarak daha az uykuya ihtiyaç duyan genetik varyasyonlara sahip gibi görünüyor. Yani düzenli olarak sabah 1’de yatıyorsanız ve 5’te uyanıyorsanız ve enerjik ve gitmek için can sıkıcıysanız, belki de o şanslı birkaç kişiden birisiniz. Ve programınızda geçici bir kesinti veya işte veya okulda birkaç hafta boyunca uykunuzu önleyen yüksek-basınçlı bir dönem varsa, muhtemelen bir doktora görünmenize gerek yoktur.

Ancak uykusuzluğunuz, horlamanız veya huzursuz bacaklarınız günlük hayatınızı bozuyor, kendinizi yorgun, karamsar, sinirli ve işinizi yapamıyorsanız ve bu model zamanla devam ediyorsa, o zaman doktorunuzla konuşma zamanı. Uyku bozuklukları için birçok etkili tedavi vardır. Bütün gece uyanık olmana ve bütün gün sürüklenmene gerek yok!

Yazar HicrettaylaN Blogger/Web Design
Takip Et
Çoğumuz hayatımızı yönetmenin günlük akışına o kadar kapılıyoruz ki bazen kayboluyoruz. Hayatın hamster çarkı asla durmaz ve siz farkına varmadan haftalar, aylar ve yıllar uçup gider. Hayatınız için önemli olan şeylere odaklanın, ve yaşamınızı zenginleştirmek için çalışın. Teknoloji ve Web Tasarım benim mutluluk listemdeki kutuları işaretlemede en başta gelmektedir. Bazı harika ipuçları, deneyim, fikir ve diğer bloglardan öğrendiklerimi paylaşarak, insanların hayatlarında bir fark yaratmayı umuyorum.
1 Yorum
  • Kemal Koçyiğit says:

    Uykusuzluk yaşım geçtikçe daha fazla ortaya çıktı

    Yanıtla

Sizde Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir