Fazla Yemenin Zararları - Aşırı Yeme Bozukluğu - HicrettaylaN

Fazla Yemenin Zararları – Aşırı Yeme Bozukluğu

HicrettaylaN
13 Dakika
Fazla Yemenin Zararları - Aşırı Yeme Bozukluğu

Herkes zaman zaman aşırı yemek yiyebilir. Örneğin, bazen bir oturuşta bir paket kurabiyenin tamamını yiyebilir, bir film izlerken bir paket patlamış mısırı bitirebilir veya beş çeşit kutlama yemeği yiyebilirsiniz.

Ancak kendinizi düzenli olarak – üç ay boyunca haftada bir kez – aşırı yemek yerken bulursanız, aşırı yeme bozukluğunuz olabilir; bu, depresyon terapisi ve kapsamlı tedavi için bir ruh sağlığı uzmanının dikkatini gerektiren ciddi bir zihinsel rahatsızlıktır.

Aşırı yeme bozukluğu nedir?

Aşırı yeme bozukluğu nedir?
Aşırı yeme bozukluğu nedir?

Tıkınırcasına Yeme Bozukluğu, yemeyi bırakma belirtilerine ve tokluk hissine rağmen, kısa bir süre içinde düzenli olarak büyük miktarda yiyecek yeme atakları ile karakterize edilir. Aşırı yemeler bir ritüel gibi önceden planlanıp “özel” yiyecekler içerebileceği gibi spontane de olabilir.

Tıkanırcasına yeme bozukluğu olan kişiler, aşırı yemelerinin dışında düzenli yemek yiyebilir veya diyetlerini kısıtlayabilir ve ardından açlık veya yoksunluk duygusu nedeniyle aşırı yemek yiyebilir. Gizlice yemek yerler ve neyi, ne kadar yediklerinin kontrolünün kendilerinde olduğunu hissetmezler. Daha sonra bu konuda kendilerini hemen sıkıntılı, utanmış ve suçlu hissederler. Bu duygular, olumsuz duygular, kısıtlama ve aşırı yeme döngüsünü daha da güçlendirebilir.

Tıkınırcasına yeme bozukluğu veya YATAK, artık Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı’nda (DSM-5) resmi olarak bir tanı olarak tanınmaktadır. Anoreksiya ve bulimiadan daha az bilinmesine rağmen, Amerika Birleşik Devletleri’nde en yaygın yeme bozukluğu olarak kabul edilmektedir.

Aşırı yeme bozukluğu belirtileri

Pek çok kişi, genellikle olması gerekenden daha fazla yediklerini kabul eder, ancak zaman zaman çok miktarda yemek yemek, kişinin aşırı yeme bozukluğuna sahip olduğu anlamına gelmez. Birçoğumuz yemekte rahatlık bulabiliriz ve eğer bu çok sık olmuyorsa ve kendinizi kontrolden çıkmış, suçlu, sıkıntılı veya tiksinmiş hissetmiyorsanız bu tehlikeli değildir.

Peki aşırı yemek yediğinizi nasıl anlarsınız?

Tıkanırcasına yeme bozukluğunun uyarı işaretleri, aşırı yemelerin sıklığı, doğası ve duygusal yönü ile bağlantılıdır. Aşırı yeme döngüseldir ve kontrol edilemez ve genellikle olumsuz duyguları yatıştırma ihtiyacından kaynaklanır. Yine de duygusal olarak aşırı yemenin bir yeme bozukluğu olarak görülmediğini, bunun bir yeme davranışı olduğunu unutmamalısınız. Ancak, rahatsız edici duygu ve hislerle başa çıkmanın birincil yolu olarak yemeği kullandığınızı düşünüyorsanız, yardıma başvurmalısınız.

Tıkınırcasına yeme atakları üç ay boyunca haftada en az bir kez meydana gelirse, kişiye tıkınırcasına yeme bozukluğu tanısı konulabilir. Aşırı yeme belirtileri şunlardır:

  • Nispeten kısa bir sürede çok fazla yemek yemek
  • Fiziksel olarak aç hissetmeden büyük miktarlarda yemek yemek
  • Yemeğinizin kontrolünüz dışında olduğunu hissetmek
  • Yalnız veya gizlice yemek
  • Çok miktarda yiyeceği hızlı bir şekilde yemek
  • Aşırı yemek yedikten sonra depresif, utanmış, suçlu, üzgün veya tiksinmiş hissetmek
  • Hayatı aşırı bölümler etrafında organize etmek
  • Muhtemelen kilo vermeden sık sık diyet yapmak
  • Çarpık bir vücut imajı veya vücut şeklinden aşırı memnuniyetsizlik

Davranışsal ve duygusal belirtilerin farklılık gösterebileceğini ve kişinin acı çekmesi için bu belirtilerin hepsine sahip olması gerekmediğini unutmayın.

Aşırı yeme bozukluğunun nedenleri

Aşırı yeme bozukluğu irade eksikliği veya kişisel zayıflıkla ilgili değildir. Kadınlarda erkeklerden daha yaygın olmasına rağmen herkesi etkileyebilir ve bu durum genellikle genç yetişkinlik yıllarında gelişme eğilimindedir; genellikle ergenlik çağının sonlarında veya 20’li yaşların başında başlar.

AYB’nin kesin nedenleri bilinmemektedir, ancak araştırmacılar bunun genetik, biyolojik faktörler, duygular ve deneyim dahil olmak üzere risk faktörlerinin bir kombinasyonundan kaynaklanabileceğine inanmaktadır.

Genetik çalışmalar , aşırı yeme bozukluğu olan kişilerin dopamine karşı duyarlılığının artmış olabileceğini ortaya koymaktadır. Dopamin, ödül ve zevk duygularından sorumlu olan bir beyin kimyasalıdır. Ayrıca aşırı yeme bozukluğunun kalıtsal bir durum olduğuna ve aileden geçebileceğine dair kanıtlar var.

Diğer zihinsel sağlık koşulları da aşırı yemeyle bağlantılı olabilir. AYB’li kişilerin yaklaşık %80’inde depresyon, fobiler, travma sonrası stres bozukluğu ( TSSB ), anksiyete, bipolar bozukluk veya madde kullanımı gibi en az bir başka zihinsel sağlık bozukluğu daha vardır.

Tıkınırcasına yeme bozukluğuna sahip birçok kişinin özgüveni düşüktür ve kendileri, becerileri ve başarıları hakkında olumsuz duygulara sahiptirler. Tıkınırcasına yeme olayı aynı zamanda stresli olaylar, aşırı diyet, olumsuz vücut imajı , yiyeceğin bulunması veya can sıkıntısı nedeniyle de tetiklenebilir .

Aşırı yemek neden kötüdür?

Arada bir aşırı yemek yerseniz, mide ağrısına neden olursunuz ve olumsuz etkiler geçicidir. Ancak düzenli olarak tıkınırcasına yemek yerseniz, bu ciddi sonuçlara (fiziksel, duygusal ve sosyal) yol açar.

Aşırı yeme bozukluğu kişinin sağlığına ve mutluluğuna ciddi şekilde müdahale eden ciddi bir durumdur. Bulimia hastalarının aksine, tıkınırcasına yiyenler egzersiz yaparak yediklerini temizlemez veya ‘telafi etmeye’ çalışmazlar. Bunun sonucunda da kilo alıyorlar. Aşırı yeme bozukluğu genellikle obezite ile ilişkilidir ve yüksek kolesterol, yüksek tansiyon, mide-bağırsak sorunları, kardiyovasküler hastalık ve Tip 2 diyabet gibi diğer uzun vadeli etkilere de neden olabilir.

Ancak aşırı yemenin etkisi fiziksel tehditlerle sınırlı değildir. Değersizlik duygusu, kendinden nefret etme, öfke , depresyon, kaygı , yalnızlık ve sosyal izolasyon gibi psikolojik sorunlara neden olur. Bunların hepsi bir kısır döngü yaratır ve sizi güçsüz kılar; bu nedenle aşırı yeme bozukluğu aynı zamanda kariyerinizi , mali durumunuzu ve ilişkilerinizi de etkileyebilir . Bu hastalığın ciddiyeti nedeniyle günlük yaşamınızı sürdürmekte zorlanabilirsiniz.

Tıkınırcasına yeme konusunda nasıl yardım alınır?

Yeme bozukluğunuz olabileceğini düşünüyorsanız doktorunuzla konuşun, o da sizi iyileşmenize yardımcı olabilecek bir uzmana yönlendirecektir. Unutmayın: Tıkınırcasına yeme bozukluğu tedavi edilebilir ve uygun bakımla, zaman alsa da tam bir iyileşme elde etmek, sağlıksız etkileri tersine çevirmek ve normal bir hayata dönmek mümkündür.

YATAK tedavisi, aşırı yemenin altında yatan nedenleri ele almanıza yardımcı olabilir. Tedavinin hedefleri, aşırı yemek miktarını azaltmak ve sağlıklı beslenme alışkanlıkları oluşturmaktır. Tedavi ayrıca aşırı kilo, olumsuz vücut imajı, utanç, olumsuz duygular ve diğer zihinsel sağlık sorunlarını da giderebilir. Tedavi seçenekleri arasında psikoterapi , ilaçlar ve davranışsal kilo verme programları yer alır.

Psikoterapi

Tıkınırcasına yeme bozukluğunun tedavisinde psikoterapi ilk basamak tedavi seçeneğidir. Konuşma terapisi (bireysel veya grup oturumları halinde), sağlıksız alışkanlıklarınızı sağlıklı olanlara nasıl değiştireceğinizi ve aşırı yeme olaylarını nasıl azaltacağınızı öğretmenize yardımcı olabilir.

Psikoterapi, aşırı yeme bozukluğu olan kişilere yiyecek ve kiloya karşı sağlıklı tutumlar geliştirmelerine yönelik pratik tekniklerin öğretilmesini içerir . Aynı zamanda kişinin zor durumlara ve strese tepki verme şeklini değiştirmeye de odaklanır .

Bilişsel davranışçı terapi

Bilişsel davranışçı terapi ( BDT ), önerilen bir numaralı kanıta dayalı tedavidir. Bunu diğer insanlarla grup oturumlarında veya bir terapistle ofisinde veya çevrimiçi olarak 1’e 1 oturumlarda alabilirsiniz. BDT, insanların davranışlarını etkileyen düşünce kalıplarını ve duygularını anlamalarına yardımcı olmaya odaklanır . Aşırı yeme olaylarını tetikleyebilecek sorunlarla başa çıkmanıza ve davranışınızı kontrol etmeyi ve yeme düzenini düzenlemeyi öğrenmenize yardımcı olabilir.

Kişilerarası psikoterapi

Kişilerarası psikoterapi , aile üyeleri, akranlar ve iş arkadaşları gibi diğer insanlarla olan ilişkilerinize odaklanır. Hedefleri, olumsuz yeme davranışıyla bağlantılı spesifik sorunu tanımlamak ve kişilerarası becerilerinizi geliştirmenize ve yapıcı bir değişiklik yapmanıza yardımcı olmaktır. Bu tür terapi, sorunlu ilişkiler ve sağlıksız iletişim becerileri nedeniyle tıkınırcasına yemek yiyen kişiler için etkili olabilir.

Diyalektik davranış terapisi

Diyalektik davranış terapisi aşırı yemeyi olumsuz deneyimlere verilen duygusal bir tepki olarak görür. İnsanlara stresle başa çıkma, duygusal tepkilerini düzenleme ve başkalarıyla ilişkilerini geliştirme becerilerini öğretmeye odaklanır; bunların tümü aşırı yemek yeme isteğini azaltabilir.

İlaçlar

Tıkınırcasına yeme bozukluğu olan kişilere, diğer durumlarla baş etmelerine ve depresyon, anksiyete, OKB veya sosyal fobi semptomlarını azaltmalarına yardımcı olmak için psikoterapiyle birlikte bir antidepresan önerilebilir . Mevcut diğer tedaviler arasında normalde nöbetleri kontrol etmek için kullanılan topiramat gibi antiepileptik ilaçlar ve geleneksel olarak hiperaktif bozukluklar için kullanılan lisdexamfetamin yer alır.

Aşırı yemeyi nasıl durdurabilirsiniz: yararlı ipuçları

Hangi tedavi stratejisi kullanılırsa kullanılsın iyileşme bir anda gerçekleşmez, bu nedenle sabırlı olmalısınız. Aşırı yemek yemeden zor zamanları atlatmanıza yardımcı olacak sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri yapmak da önemlidir.

İşte profesyonel YATAK tedavisinin yanı sıra kullanılabilecek bazı yararlı kişisel bakım stratejileri. Bu stratejilerin profesyonel tedavinin yerini alamayacağını anlamak önemlidir.

Yiyecek ve ruh hali günlüğü tutun

Bazı insanlar, aşırı yemeyi takip eden günler boyunca ne yediklerini, içtiklerini ve yemek yerken nasıl hissettiklerini izlemenin faydalı olduğunu düşünüyor. Bir yiyecek ve ruh hali günlüğü tutmak , aşırı yemek yemenize ve davranışlarınızdaki kalıpları fark etmenize neden olabilecek tetikleyicileri belirlemenize yardımcı olabilir. Aşırı yeme dürtülerinizi nasıl kontrol edeceğinizi öğrenirken bu önemli bir adımdır.

Farkındalık, derin nefes alma ve yoga yapın

Bunlar rahatsız edici duyguları yansıtmak, rahatlamak, şükran ve mutluluk hissetmek ve yaratıcılığı artırmak için etkili araçlardır.

Araştırmalar, farkındalık meditasyon egzersizlerinin aşırı yemeyi önemli ölçüde azaltabileceğini ve YATAK tedavisinde etkili bir bileşen olabileceğini öne sürüyor. Farkındalık uygulamak , aşırı tetikleyicilerin daha fazla farkına varmanıza, öz kontrolünüzü artırmanıza ve kendinizi kabullenmenizi sürdürmenize yardımcı olabilir. Farkındalık, nefes egzersizleri ve diğer rahatlama teknikleri gevşeme tepkisini artırır ve stresli yemeyi azaltır.

Yoga barışı ve kendini kabullenmeyi teşvik eder ve kendine şefkat ve dayanıklılık öğretir . Yoga yapmak vücudunuzu olduğu gibi kabul etmenize, beden imajınızı ve özgüveninizi geliştirmenize ve ruh halinizi iyileştirmenize yardımcı olabilir.

Kendinizi sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıklarıyla destekleyin

Fiziksel olarak güçlü, rahat ve iyi dinlenmiş olduğunuzda, hayatın zorluklarıyla yüzleşmek ve onlarla sağlıklı bir şekilde başa çıkmak için daha donanımlı olursunuz.

Düzenli egzersiz için zaman ayırın; yürüyüşe çıkın, yüzün, dans edin, koşun veya bisiklete binin. Egzersiz yaptığınızda vücudunuz, vücutta olumlu bir duyguyu tetikleyen, endorfin adı verilen, iyi hissettiren kimyasallar salgılar. Egzersiz, stresi hafifletmeye, kaygı belirtilerini azaltmaya, ruh halinizi iyileştirmeye ve vücut imajınızı iyileştirmeye yardımcı olabilir. Bazı çalışmalar, aerobik aktivitenin uzun vadede aşırı yeme olaylarını önemli ölçüde azaltabileceğini ortaya koymuştur.

Her gece yeterince uyuyun; Uyku, açlığı ve iştahı etkiler ve zayıf uyku , zayıf beslenme anlamına gelir. Geceleri iyi uyuyamadığınızda, size hızlı enerji artışı sağlayan şeker içeren yiyeceklere can atarsınız. Her gece en az 7-8 saat iyi uyumak önemlidir. Bu şekilde iştahınızı kontrol etmeniz ve daha iyi ve sağlıklı yiyecek seçimleri yapmanız daha kolay olacaktır.

Sağlıklı yiyecekleri seçin ve planlanmış yemek zamanlarına sadık kalın. Sıkı diyetlerden kaçının çünkü bu, yiyecek isteğini ve aşırı yeme dürtüsünü tetikleyerek kilo kaybını ikinci plana atacaktır. Bunun yerine besleyici gıdalara odaklanmalı ve dengeli öğünler ve atıştırmalıklar planlamalısınız.

Öğünleriniz protein, lif ve sağlıklı yağlar açısından zengin gıdalardan oluşmalıdır. Tam gıdalardan oluşan düzenli öğünler yemek, gerekli besin maddelerinin sağlanmasına ve açlığın giderilmesine yardımcı olacaktır. Daha yüksek düzeyde protein ve lif içeren sağlıklı yemekler kendinizi tok hissetmenizi sağlayabilir ve aşırı yemeyi önleyebilir.

Tıkınırcasına yeme bozukluğu olan birine nasıl yardım edilir?

Aile üyenizin veya arkadaşınızın aşırı yeme bozukluğu olduğundan şüpheleniyorsanız, onlar için endişelendiğinizi onlara bildirin. Bu hassas bir konuşmadır ve endişeleriniz ve sevdiğiniz kişinin sorunları hakkında rahatlatıcı ve anlayışlı bir şekilde konuşmalısınız. Sevdiğiniz kişiye YATAK konuşma terapisi ve ilaç tedavisiyle tedavi edilebilecek gerçek bir psikolojik sorun olduğunu söyleyin. Destekleyici olun, şefkatinizi gösterin ve onları nitelikli, profesyonel yardım almaya teşvik edin.

Son Söz

Tıkanırcasına yeme bozukluğu olan kişilerin iyileşmesi için genellikle profesyonel ilgiye ihtiyaç vardır. İyileşme düz bir yol olmasa da mümkündür ve anahtar, yemeğe karşı tutumunuzu değiştirmektir.

Yazar HicrettaylaN Blogger/Web Design
Takip Et
Çoğumuz hayatımızı yönetmenin günlük akışına o kadar kapılıyoruz ki bazen kayboluyoruz. Hayatın hamster çarkı asla durmaz ve siz farkına varmadan haftalar, aylar ve yıllar uçup gider. Hayatınız için önemli olan şeylere odaklanın, ve yaşamınızı zenginleştirmek için çalışın. Teknoloji ve Web Tasarım benim mutluluk listemdeki kutuları işaretlemede en başta gelmektedir. Bazı harika ipuçları, deneyim, fikir ve diğer bloglardan öğrendiklerimi paylaşarak, insanların hayatlarında bir fark yaratmayı umuyorum.
Sizde Yorum Yapın

Sizde Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir