Erkeklerde Öfke Kontrolü için Ne Yapılmalı? - HicrettaylaN

Erkeklerde Öfke Kontrolü için Ne Yapılmalı?

HicrettaylaN
11 Dakika

Hepimiz zaman zaman öfkeleniriz. Öfke, tıpkı neşe veya korku gibi tamamen doğal bir duygudur ve onsuz hayatımızı hayal etmek imkansızdır. 6 temel duygudan birde öfke.

Bazen öfke, kişinin zor durumlar üzerinde düşünmesine ve neyi değiştirmesi gerektiğini anlamasına yardımcı olabilir. Ancak öfke aynı zamanda yıkıcı da olabilir. Sadece başkalarıyla olan ilişkilerinizi olumsuz etkilemekle kalmaz, aynı zamanda zihinsel ve fiziksel sağlığınıza da zarar verebilir.

Öfkeli hissetmek ile öfke sorunu yaşamak arasında fark vardır. Öfkeyi deneyimlemenin kendi başına yanlış bir yanı yok ama asıl önemli olan öfkeyi yönetme şeklimizdir.

“Neden bu kadar kolay sinirleniyorum?” diye merak edip duruyor musunuz? Bu makale, bu yanıtla ilgili yaygın sorunlara ışık tutabilir ve bazı yanıtları bulmanıza yardımcı olabilir. Öfkenin erkekleri nasıl etkilediğine ve bu sorunla ilişkili semptomlara daha yakından bakacağız .

Erkeklerde öfke hakkında bilmeniz gerekenler

Her cinsiyetten insan öfke deneyimlese de, erkek öfkesini daha yıkıcı hale getirebilecek ve bu duyguyu saldırganlığa dönüştürebilecek birçok faktör vardır.

Birçok erkek öfkeyi istenmeyen, rahatsız edici ve hatta korkutucu bir şey olarak görürken, bazı erkekler öfkeyi düzenli olarak yaşar ve bunu bir sorun olarak bile görmez. Hatta bazıları öfkelerini kişiliğinin ayrılmaz bir parçası olarak bile algılayabilir.

Öfke hakkında bilmeniz gereken şeylerden biri de bu duygunun birçok durumda uygun olabilecek sağlıklı bir tepki olduğudur. Ve eğer durum buysa, öfkeyi inkar etmenin, bastırmanın ya da maskelemenin bir anlamı yok. Tam tersine öfkenizi sağlıklı bir şekilde ifade etmenin daha verimli bir yolu ise duygularınızı kontrol altında tuttuğunuzdan emin olmaktır. Bu, öfkenin sağlığınızı etkilemesini ve düşüncenizi bulandırmasını önler .

Örneğin, derin nefes alma egzersizleri yaparak, nasıl hissettiğinizi yazarak, olumlu bir şeyi gözünüzde canlandırarak, oyalamalardan yararlanarak veya kendinizi uygun, saldırgan olmayan bir şekilde öne sürerek öfke patlamalarını kontrol edebilirsiniz.

Araştırmaya göre , erkeklerin öfke sorunları yaşama olasılığı daha yüksek ve öfke kontrolü konusunda zorluk yaşayan erkeklerin çoğunda psikososyal işlevlerde azalma görülüyor.

Erkeklerin öfkeyle başa çıkma şekli büyük ölçüde toplumsal beklentilere bağlıdır.

Erkeklerin öfkeyle baş etmesinin daha zor olmasının ana nedenlerinden biri, geleneksel cinsiyet stereotiplerinden kaynaklanan pek çok faydasız toplumsal beklentinin bulunmasıdır. Geleneksel erkeklik kavramı güç, kontrol ve hakimiyet etrafında döner.

Bu tür özellikler nadir durumlarda olumlu bir rol oynayabilse de, kalıplaşmış erkeksi tutuma sahip kişiler, ruh sağlıkları açısından çeşitli olumsuz sonuçlarla karşı karşıya kalabilir .

Ayrıca, geleneksel olarak erkeksi bir özellik olan metanetlilik , erkeklerin zihinsel sağlık ve duygusal ihtiyaçlarını karşılama olasılığını azaltıyor ve herhangi bir sorunları olduğunu inkar etme olasılığını artırıyor.

Sağlıksız bir başa çıkma mekanizması olarak öfke

Öfke sorunları özellikle çocukluğunda veya yetişkinliğinde travma yaşayan erkekler arasında yaygındır. Diğer yaygın risk faktörleri zayıf kişilerarası beceriler ve madde kullanım bozukluklarıdır . Bu risk faktörlerinin yanı sıra , erkekler genellikle kırılganlıklarını gizlemek amacıyla öfkeyi bir savunma mekanizması olarak kullanırlar.

Öfke, hayal kırıklığı ve korku gibi çeşitli faktörlerden kaynaklanabilir. Çoğu zaman öfke, başka bir duyguyu takip eden ikincil bir duygunun rolünü oynar. Bazen duygularınızı yansıtmak rahatsız edici olabilir ve bu durumda insanlar genellikle öfkenin altında yatan nedenler yerine öfkeye odaklanmayı tercih ederler.

Kişisel güvensizlikleri ve zayıflıkları kabul edememek, bir erkeğin öfke sorunu yaşadığının yaygın işaretlerinden biridir.

İşte erkeklerin öfkenin arkasına sakladığı en yaygın sorunlar:

Utanç ve suçluluk

İnsanlar kötü bir şey yaptıklarına inandıklarında suçluluk duygusu yaşarlar. Utanç da benzer bir duygudur ancak yalnızca yapılan yanlışlara değil, aynı zamanda kişi olarak kim olduğumuza da odaklanır . Yani birisi kötü biri olduğuna inandığında utanabilir .

Birçok erkek utançlarını kabul etmekten korkar ve bunun farkına varmak bu duyguyu daha da güçlendirebilir. Sonuç olarak, erkekler kendilerini aşağılanmış, utanmış, saygısız ya da alay edilmiş hissettiklerinde sıklıkla saldırgan davranırlar.

Korku

Korku hepimizin arada bir yaşadığı temel duygulardan biri olsa da korku ile geleneksel cinsiyet kalıp yargıları arasındaki ilişki oldukça sorunludur. Erkeklerde korku genellikle bir zayıflık olarak algılanıyor ve toplumsal beklentiler, tehditlere eylemlerle karşılık veren cesur bir adam imajını güçlendiriyor.

Sonuç olarak erkekler genellikle korkularını inkar etme ve bu duyguyu bastırmayı öğrenme eğilimindedir . Bir noktada korku o kadar baskın hale gelebilir ki öfke olarak ortaya çıkabilir.

Kıskançlık ve kıskançlık

Hem kıskançlık hem de kıskançlık yetersizlik duygusuna yol açabilir. Birinin sizden bir şey almak istediğini veya başkalarının sahip olduğu bir şeye umutsuzca sahip olmak istediğini düşündüğünüzde, sonunda sizde bir sorun olduğunu hissetmeye başlayabilirsiniz. Böyle bir duygu kolayca utanca dönüşebilir ve bu da öfkeye neden olabilir.

Üzüntü

Üzüntü kendinizi savunmasız hissetmenize neden olabilir. Erkeklerin güçlü olması beklendiğinde üzüntü bir zayıflık işareti olarak görülebilir, dolayısıyla öfke sonunda daha arzu edilen bir seçenek haline gelir.

Yalnızlık

Yalnızlık hissi kişinin özsaygısı üzerinde önemli bir olumsuz etkiye sahip olabilir. Çeşitli olumsuz düşünceleri tetikleyebilir ve duygular aşırı derecede değişken ve kontrol edilmesi zor hale gelebilir.

Örneğin kişi başkalarına kızmaya başlayabilir ve bu duygudan dolayı onları suçlayabilir. Kişinin kendi sorunlarının temel sebebini fark edememesi öfke sorunlarının yaygın belirtilerinden biridir.

Peki öfke bir erkeğe ne yapar?

Öfke yalnızca sosyal yaşamınızı olumsuz etkilemekle kalmaz, aynı zamanda sağlığınız üzerinde de önemli olumsuz etkiler yaratabilir. Öfkenin zihinsel ve fiziksel etkilerinden bahsederken öfke ve stres arasındaki bağlantıdan bahsetmek önemlidir .

Öfke, sözde savaş ya da kaç tepkisini tetikler. Stresli olduğunuzda vücudunuz kortizol ve adrenalin de dahil olmak üzere vücudunuzdaki farklı organları ve sistemleri etkileyen stres hormonları üretmeye başlar. Örneğin bu hormonlar kas gerginliğine neden olabilir ve kalp atış hızının artmasına neden olabilir. Vücuttaki bu stres hormonlarının artması birçok farklı sağlık sorununa neden olabilir ve bunları kötüleştirebilir .

Öfkenin temel zihinsel ve fiziksel etkilerinden bazıları şunlardır:

Depresyon

Çok sayıda çalışma depresyon ve öfke arasında bir bağlantı olduğunu göstermektedir. Çoğu zaman, depresyon tanısı alan kişiler, kendilerini öfkelendiren şeyler üzerinde uzun uzun düşünür ve bazı pasif-agresif davranış belirtileri gösterirler.

Yukarıda da belirttiğimiz gibi erkekler çoğu zaman ruh sağlığı sorunları olduğunu kabul edemez veya kabul etmek istemezler. Sonuç olarak, depresyonlu birçok erkek, uyuşturucu ve alkol de dahil olmak üzere sağlıksız başa çıkma mekanizmalarına başvuruyor.

Öfkenin alkolün yaygın duygusal etkilerinden biri olduğu göz önüne alındığında , bu tür yararsız başa çıkma stratejileri yalnızca depresyon ve öfke sorunlarını daha da kötüleştirebilir.

Kalp sorunları

Öfke patlamaları kalp krizi geçirme olasılığını artırır ve bastırılmış öfke bile kardiyovasküler sisteminize zarar verebilir. Araştırmaya göre baskın kişilik özellikleri arasında öfke bulunan kişilerin kalp hastalığına yakalanma olasılığı, daha sık sakin kalan kişilere göre iki kat daha fazladır.

Artan kaygı

Öfke aynı zamanda kaygıyla da bağlantılıdır. Araştırma verileri, düşmanlık ve öfkenin yaygın anksiyete bozukluğunun belirtilerini kötüleştirebileceğini ve bu tanı konulan kişilerin daha sık öfkeli hissettiklerini gösteriyor.

Anksiyetenin kontrol edilemeyen endişelerle karakterize olduğu göz önüne alındığında , bu bozukluğa sahip kişiler sıklıkla içselleştirilmiş öfke de yaşarlar.

Zayıf bağışıklık sistemi

Stresli olduğunuzda, vücudunuzda bir tehditle savaşmanıza veya bir tehditten kaçmanıza yardımcı olabilecek süreçler daha yüksek öncelik kazanır. Ancak bu, diğer süreçlerin pahasına yapılır. Sonuç olarak stres hafızanızı, bağışıklık sisteminizi ve vücudunuzun iyileşme yeteneğini olumsuz yönde etkileyebilir.

Ayrıca araştırma verileri , sizi öfkelendiren olumsuz deneyimleri hatırlamanın bile immünoglobulin A antikorlarının düzeyini altı saat boyunca azaltabildiğini gösteriyor. Gördüğünüz gibi vücudunuzun stres ve öfkeden kurtulması çok zaman alıyor.

Uyku bozuklukları

Öfkenin neden olduğu stres hormonlarına sürekli maruz kalmak uyku alışkanlıklarınızı etkileyebilir. Bunun nedeni stres tepkisinin ve uykunun vücudunuzdaki aynı sinirsel ve hormonal yolları kullanmasıdır. HPA ekseni stres tepkisinde rol oynar ve aynı zamanda sizi gün içinde uyanık tutarak sirkadiyen ritminizi de düzenler.

Yüksek düzeyde kortizol, HPA eksenini aşırı uyararak onu daha uzun süre aktif tutabilir ve dolayısıyla uyku döngünüzü bozabilir. Sonuç olarak, sık öfkelenmenin neden olduğu kronik stres sıklıkla uykusuzluğa ve diğer uyku bozukluklarına yol açar .

Daha yüksek felç riski

Sigortayı çok sık attırıyorsanız, daha yüksek felç riskinin de farkında olmalısınız. Araştırmalar , öfke patlamalarından sonraki iki saat içinde felç geçirme riskinin üç kat arttığını gösteriyor. Öfke aynı zamanda anevrizma yırtılma riskinin daha yüksek olmasıyla da ilişkilidir.

Bozulmuş akciğer fonksiyonu

670 erkeği kapsayan bir Harvard araştırması, düşmanlık ölçeğinde daha fazla puan alan katılımcıların akciğer kapasitesinin önemli ölçüde daha kötü olduğunu ve dolayısıyla solunum yolu hastalıkları riskinin daha yüksek olduğunu gösterdi. Öfkenin akciğer fonksiyonları üzerindeki bu etkisi aynı zamanda stres hormonlarına da bağlandı.

Yeme bozuklukları

Araştırmacılar ayrıca öfkeyi yeme bozukluklarıyla da ilişkilendiriyor . Anoreksiya, bulimia ve diğer yeme bozuklukları olan kişilerin özellikle sık sık öfke yaşama eğiliminde oldukları ve aynı zamanda daha yüksek düzeyde öfke bastırmaya sahip oldukları ortaya çıktı .

Bulimik davranış sıklıkla bastırılmış öfkeye bir tepki olarak gelişir çünkü öfke patlamalarından kaçınmak için sağlıksız bir başa çıkma mekanizması olarak kullanılabilir.

Daha kısa ömür

Öfkenizi açıkça ifade etmeseniz bile öfkenin fiziksel sağlığınıza olan yıkıcı etkisinin yanı sıra ruh sağlığınıza da etkilerini yaşayabilirsiniz.

17 yıl içinde gözlemlenen 192 çifte odaklanan bir araştırma , öfkesini bastıran insanların ömrünün daha kısa olduğunu gösterdi.

Bu konuda ne yapabilirsiniz?

Gördüğünüz gibi öfkeyle sağlıklı bir şekilde nasıl başa çıkacağınızı öğrenmekten faydalanabilmeniz için birçok neden var. Bu şekilde gereksiz stresten kaçınabilir ve bu duygunun zihinsel ve fiziksel sağlığınız üzerindeki olumsuz etkisini en aza indirebilirsiniz.

Pek çok erkek öfke sorunlarıyla mücadele ediyor ve bunların üstesinden gelmek çoğu zaman zorlu bir süreç haline geliyor. Bu nedenle ihtiyacınız olduğu takdirde profesyonel yardım almaktan çekinmemelisiniz. Lisanslı bir terapist , öfke sorunlarınızın temel nedenlerini anlamanıza ve etkili başa çıkma stratejileri önermenize yardımcı olabilir.

Kusurlarınızı ve zayıf noktalarınızı kabul etmek sizi zayıf yapmaz. Tam tersine, bir sorunla başa çıkmaya yardımcı olduğunuzu kabul etmek çok fazla cesaret ve içsel güç gerektirir. Daha dengeli bir hayata doğru ilk adımı atmak zor olabilir ama böyle bir karardan asla pişman olmayacaksınız.

Yazar HicrettaylaN Blogger/Web Design
Takip Et
Çoğumuz hayatımızı yönetmenin günlük akışına o kadar kapılıyoruz ki bazen kayboluyoruz. Hayatın hamster çarkı asla durmaz ve siz farkına varmadan haftalar, aylar ve yıllar uçup gider. Hayatınız için önemli olan şeylere odaklanın, ve yaşamınızı zenginleştirmek için çalışın. Teknoloji ve Web Tasarım benim mutluluk listemdeki kutuları işaretlemede en başta gelmektedir. Bazı harika ipuçları, deneyim, fikir ve diğer bloglardan öğrendiklerimi paylaşarak, insanların hayatlarında bir fark yaratmayı umuyorum.
Sizde Yorum Yapın

Sizde Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir